Praktisk info til alle ryttere

 

Praktiske oplysninger

 Tilmelding starter 1/2 - 2021 kl. 09.00

Deltagere der har overført deres tilmelding fra 2020 er automatisk tilmeldt årets tur.

 

Mødetider

Ekstrem:

Torsdag d. 12/8 mødes alle deltagere og servicefolk ved Varde Cykelklub, Håndværkervej 10A, 6800 Varde, tids nok til at man er klar til afgang kl. 5:00

Tre-dages tur

Fredag d. 13/8 møder alle, som skal have transport til Skagen på parkeringspladsen ved Artillerimuseet, Vestervold 6800 Varde (over for Skolegade) kl 5.30 tids nok til, at man kan have sin cykel læsset på cykeltransporten og bagagen placeret i bussen. Bus og cykeltransport kører kl 6.00, Kom kl 5:30!

 

Der er rundstykker, vand og frugt i bussen. Kaffe medbringer man selv.

Bagage

Det er højst tilladt at medbringe 10 kg bagage
Bagagen medbringes til Skagen, hvor den anbringes i en udleveret flyttekasse.
Flyttekassen mærkes med ens løbsnummer. Etiket til flyttekassen udleveres sammen med startkort ved indskrivning i bussen eller ved ankomsten til Skagen
Ekstremryttere har bagagetransport fra starten i Varde

 

 

Reglerne

Når så mange mennesker er samlet omkring en fælles aktivitet, må der nødvendigvis være nogle fælles spilleregler, som alle følger. Vi fylder ret meget på vejene, og tingene skal foregå på en ordentlig og sikker måde.

Færdselsreglerne SKAL overholdes, og hvor det er muligt, skal cykelsti benyttes.

Hastighed

Kaptajnerne vil sørge for, at den angivne hastighed overholdes. Hvis man ikke er i stand til at køre den fastsatte hastighed, har kaptajnerne myndighed til at overflytte en rytter til et hold med lavere gennemsnitsfart.

Depot

Der holdes 15 minutters pause i depoterne. Vis hensyn og passende adfærd. Brug toiletterne på depoterne. Venligst lad være med at benytte buskene. Følg kaptajnernes varsel til afgang.
I depoterne vil der være drikkevarer såsom kaffe, the, vand og Cocio. Energidrik udleveres fra følgebilerne.
Der bydes på sandwich, pastasalat, rugbrød, kage,  frugt og grønt. (Varierer fra depot til depot)

Forsigtighed

Vi er mange sammen. Det betyder, at man skal være særdeles påpasselig og opmærksom hele tiden. Pas på hinanden og hold øje med kammeraternes situation.
Hjælp hinanden. Nogle har mere overskud end andre og må derfor naturligt trække et større læs.

Placering i feltet

Det bedste sted at ligge i et felt er i feltets første trediedel. Hvis det kniber lidt med kræfterne, så undgå at få plads bagest i feltet. Det er harmonikakørsel og kræver mange flere kræfter. Søg op i feltet i stedet for  - ikke bagud.

Bakkerne

At holde feltet samlet er især svært på bakkerne. Kør dit eget tempo. Der vil blive samlet op på bakketoppen.

Sikkerhed

Cykelhjelm SKAL benyttes.
Medbragte mobiltelefoner SKAL være slukkede under kørsel
Tristyr må IKKE benyttes

Indkvartering

Alle ryttere indkvarteres på dobbeltværelser på Scandic-hoteller. Enkelte ryttere har ønsket enkeltværelse, mod merbetaling. Dette kan imødekommes i meget begrænset omfang.
Forplejning består af sportsbuffet om aftenen og morgenmadsbuffet. Drikkevarer til aftensmaden er for egen regning. Sportsdrik, bananer og myslibarer er til rådighed inden start

Opbevaring og transport af cykler

Cyklerne opbevares sikkert i aflåst lokale, stillet til rådighed af Scandic-hotellerne.
Transport af cyklerne til Skagen foregår med lastbil, indrettet til cykeltransport.

Ansvar og risiko

Der deltages på eget ansvar og risiko. Arrangørerne påtager sig intet ansvar ved uheld af nogen art. Ligeledes påtager de sig intet ansvar for eventuelle transportskader på cyklerne. Udgåede ryttere sørger selv for hjemtransport for egen regning

Parkering

Der er mulighed for langtidsparkering på parkeringspladsen ved Artillerimuseet.

Løbskaravanen

Løbsledelse

Løbsleder xxxxx vil være på alle depoter, og kan derudover kontaktes på telefon på ethvert tidspunkt. Telefon 2199 9124

Servicevogne

Alle hold følges af en servicevogn. Servicevognen vil være behjælpelig med problemer af enhver art. I servicebilerne findes reservedele, såsom slanger og dæk og det mest nødvendige til en nødsituation. Reservedele afregnes efter løbet, enten kontant eller via MobilePay.
Desuden medbringer servicebilerne vand, samt lidt til lommerne.
Nødhjælpskasse findes i alle servicebiler.
Man kan IKKE medbringe private ejendele af nogen art i servicebilerne, dog tolereres regntøj og overtrækstøj, som har været benyttet ved start.
Undtaget er livsvigtig medicin.
Fodpumpe samt et sæt hjul forefindes i alle servicebilerne.
Desuden benyttes servicebilerne til opsamling ved problemer
Man klarer selv sine punkteringer, dog venter vi på hinanden

Mekanikere

Cykelmekaniker vil være til rådighed på hotellerne

Kaptajner

Kaptajnerne er ansvarlig for, at ruten følges. De anviste direktiver fra kaptajnerne skal følges.

Signaler og tegn

Håndtegn

Peg på stedet: Ser du en stor forhindring, f.eks. en sten, et hul eller en rist, så peg på genstanden.

Vift med hånden: Ser du en forhindring forude i højre side af vejen, fører du højre arm bag     ryggen og vifter til venstre med hånden. Modsat, hvis forhindringen er til venstre.

 Armen ned: Strækker den forreste rytter armen ned med spredte fingre, er det signal til, at tempoet sænkes.

 Peg op: Signal til, at gruppen bag skal kikke op og orientere sig. Det kan f. eks. være ved et lyskryds.

 Peg til siderne: Signal til, at gruppen drejer enten til højre eller til venstre.

 

Råb

Forfra: råber den forreste rytter, hvis der kommer trafikanter forfra.

Bagfra: Råber den bagerste rytter, hvis der kommer en bil bagfra.

En og en: Er signal til, at gruppen skal køre i enkeltkolonne, hvis der f. eks. køres to og to på en smal landevej.

Se op: Signaler, at alle skal være særlig opmærksomme, f.eks. ved et lyskryds.

Defekt: Råbes ved defekt, f.eks. punktering

 

Praktiske oplysninger

 

·        Cykler transporteres ophængte i lukket lastvogn. Til cykler med gevindspændt hjul er der blevet fremstillet og indkøbt et antal ophæng der kan bruges til at konvertere til alm hurtigspænd. 

·        Al privat bagage skal kunne være i en flyttekasse af størrelsen 70x40x37 cm.  bagagen medbringes i bussen og placeres i flyttekassen i Skagen.

Max 10 kg bagage må medbringes af hensyn til bagagebilens lasteevne. Overvægt ikke tilladt. Det, du måtte have brug for på cykelturen, transporterer du selv - altså intet i bilerne. Flyttekassen følger dig hele vejen til Varde, og vil være mærket med dit nummer

Deltagere, som kører MTB har egen bagagevogn, som også medbringer proviant til dagens etape.

·        Kaptajnerne informerer om køreregler på dagen ved Bunken Camping, 15 km efter start, hvor også følgebilerne slutter sig til.

·        Der er mulighed for at købe slanger, dæk o.lign. hos følgebilerne. Afregning sker til chaufførerne på følgebilerne efter dagens etape. Kan betales med kontanter eller allerhelst  mobile pay 75326**

·        Langtidsparkering ved Stålværksgrunden, Vestervold i Varde, lige over for Skolevej

·        Under aftensmaden briefes alle om næste dags planer.

·        Vedr. beværtning på hotellerne: Aftenbuffet og morgenmad er med i prisen. Du afregner selv med hotellet for dine drikkevarer, minibar m.m.

·        Finishertrøje udleveres i Silkeborg

·        Der serveres 1 rundstykke, rugbrød, ost, pålæg, frugt og vand i bussen til Skagen. Medbring selv en termokande med kaffe, hvis dette ønskes.

·        HUSK SYGESIKRINGSKORT OG FORTEGNELSE OVER LIVSVIGTIG MEDICIN I DIN BAGLOMME UNDER CYKELTUREN. Husk også dit startkort, som udleveres i Bussen eller ved Skagenshallen

·       På hotellerne placeres cyklerne i sikrede lokaler efter anvisning

Forslag til pakkeliste:

·         Lille håndklæde til bad i Varde søndag eftermiddag

·         Skiftetøj til om aftenen, undertøj, strømper, sko

·         toiletgrej, evt. i flystørrelser

·         to par cykelbukser, 2 stk . cykeltrøjer, 2-3 stk. svedtransporterende undertrøjer, tre par cykelstrømper, tynd regnjakke

·         evt. cykelhandsker, skoovertræk, lange ærmer, lange ben, cykelbriller

·         ekstra slanger, dækjern, pumpe

·         cykel, påmonteret flaskeholdere

·         Der udleveres 1 flaske, sponsoreret af Jyske bank  ved indchekning

·         TIL AFREGNING AF RESERVEDELE HUSK KONTANTER

·         Det er muligt at afregne via MOBIL PAY

 

Køreregler

·         Færdselsloven skal overholdes

·         Hjelm er obligatorisk, også for de som støder til på turen

·         Medbragte mobiltelefoner skal være slukkede under kørsel

·         Tristyr må ikke anvendes

·         Kaptajner og løjtnanter forsøger at sikre, at deres gruppe hele tiden er samlet, og at der køres den fastsatte hastighed

·         Hvis det kniber lidt med kræfterne, så undgå at få plads bag i feltet. Det kræver mange flere kræfter

·         Hjælp hinanden. Nogle har mere overskud end andre, og må derfor naturligt trække et større læs.

·         Der samles op på toppen af bakkerne

·         Af sikkerhedsgrunde har alle kaptajner besluttet, at det er absolut forbudt at skubbe hinanden

HUSK DU ER DIN EGEN SIKKERHEDSREPRÆSENTANT

 

Sikkerhedsråd ved kørsel i større grupper

·         Bliv i sadlen: Så snart du rejser dig op, slår cyklen ca. 1 meter tilbage. Det bryder rytmen i gruppen, og endnu værre risikerer du, at rytteren bag dig ramler ind i dig og styrter.

·         Kig lige frem: Noget af det vanskeligste er overblikket. Man har en tendens til at kigge lige ned  på sit forhjul, fordi man er usikker. Øv dig i stedet i at kikke lige frem, også når du snakker med en anden rytter. Du har dermed et helt andet overblik, og øger din sikkerhed.

·         Drop bremsen: Undgå at bremse meget pludseligt. Opstår der en farlig situation, gælder det om at undvige til en af siderne af den forankørende og kun bremse let. I skarpe sving er det bedst, at hver rytter kører i sit eget tempo. Gruppen samles så efter svinget.

·         Tag bakken selv: Når I kommer til en bakke, vil samarbejdet i gruppen få det vanskeligere, fordi alle bliver presset mere individuelt. Aftal, at I kører op i eget tempo, f.eks. oprejst, og genetabler gruppen hurtigt efter toppen.

·         Genér ikke trafikken: Husk på, at der er andre på vejen end jer. Lad være at fylde for meget. I stærk trafik køres der i én række

·         Drik kun på flad vej, ikke i sving og på stejle nedkørsler.

·         Sidevindskørsel:

o   En føring bør være kort, mellem 30 og 60 sek. De stærkeste tager længste føringer.

·         Medvind. :

o   Lange føringer, 50-120 sek.

·         Modvind:

o   Undgå at ligge forskudt. Jo tættere I ligger, jo mere vindbeskyttelse. 30-50 cm er passende for de fleste.

·         Hold gruppen tæt. Jævnt tempo er alfa og omega, når I kører i gruppe. Det tærer mindre på kræfterne og gør det nemmere at holde gruppen tæt. Hold øje med din cykelcomputer, og undgå at accelerere, når du tager føringer